Fortepian Mignon w Poznaniu – sensacyjny wynalazek już w Poznaniu!
W 1906 roku Poznaniacy mogli zobaczyć na własne oczy i
posłuchać gry fortepianu „Welte-Mignon”.
Ten niezwykły automat, wynaleziony zaledwie dwa lata wcześniej można było
ujrzeć w Teatrze Polskim w ogrodzie Potockiego w listopadzie wspomnianego roku.
Orędownik donosił: „ W piątek
sensacyjna nowość: Koncert na fortepianie Mignon. Jest to genialny wynalazek w
dziedzinie muzycznej, którego celem – działalność mistrzów i sławnych
wirtuozów, najszerszym kołom uprzystępnić. Nie jest to aparat wydający
automatyczne dźwięki, jak pianola lub gramofon lecz fortepian, imitujący
najdokładniej grę pierwszorzędnych pianistów: jak Paderewskiego, Śliwińskiego,
Scharwenki, d’Alberta itd. Najsłynniejsi artyści i muzycy uznają Mignon za wynalazek
epokowy. Największy nasz pianista Ignacy Paderewski pisze o nim: Jedyny zarzut jaki fortepianowi Mignon uczynić można jest
nadana mu nazwa; ponieważ ani potężnej działalności tego instrumentu ani
wielkiemu jego przeznaczeniu nie odpowiada. Na program złożą się arcydzieła sławnych
kompozytorów, jak Paderewskiego, Bussoniego, Scharwenki i innych.
Fortepian „Welte-Mignon” to pierwszy automatyczny instrument muzyczny, umożliwiający
wierne odtwarzanie utworów przeznaczonych do gry na fortepianie. Jak podaje Wikipedia:
Firma M. Wetle &
Söhne z Fryburgu Bryzgowijskim była znana z tego, iż produkowała i prowadziła
prace nad orchestrionami oraz urządzeniami odtwarzającymi utwory muzyczne. Jej
znaczenie wzrosło w 1904 roku kiedy to opatentowali swój fortepian. W 1905 roku
pojawił się on na rynku pod nazwą „Mignon”, aby po krótkim czasie przybrać
ostatecznie nazwę „Welte-Mignon”. Instrument ten odgrywa utwory zapisane na
specjalnym dziurkowanym papierze tzw. rolkach nutowych/rolkach fortepianowych.
Instrument ten był wspólnym dziełem Edwina Wetle i Karla Bockischa. Ponieważ
urządzenie było w stanie wiernie oddawać brzmienie i przebieg utworów
fortepianowych szybko zyskało duży rozgłos. Do dziś dnia jest cenione wśród miłośników
muzyki klasycznej. Fortepian ten był sprzętem niezwykle drogim, dlatego też
wśród jego posiadaczy byli członkowie najzamożniejszych grup społecznych. Jak
podaje cennik z 1924 roku za urządzenie trzeba było zapłacić 8 tysięcy marek
niemieckich.
Komentarze
Prześlij komentarz